Pátráním ve vzpomínkách Richarda Rétiho se ukázalo, že i Cimrmanův vliv na
vývoj šachu byl zásadního rázu...ale začněme od začátku...
V počátcích své šachové kariéry se Cimrman pravidly příliš nezaobíral
a věnoval se převážně bojové strategii. Ve vzpomínkách jednoho jeho
spolužáka se dočteme, že Cimrman zcela znehodnotil jeho dřevěnou šachovnici,
když do ní pomocí řezbářského dlátka vysekal hluboký zákop (vedoucí od a6
přes e6 až po h7), prý aby se mohl lépe bránit jeho útoku. Po následné pěstní
potyčce se Cimrman trochu umoudřil, ale přesto ještě dlouho potom bylo jeho
hlavní zbraní klubko ostnatého drátu, kterým umně obehnával svoje milované figurky.
Za těchto okolností není divu, že soupeři o Cimrmana příliš nestáli, a tak
hrál Jára nejčastěji v koupelně proti svému odrazu v zrcadle. Zde se Mistr
mohl konečně vyřádit podle svého - pravidla nepravidla. Pochopitelně většina
těchto zápasů končila remízou, protože na šachovnicích pokrytých ostnatým
drátem a dýmovnicemi si Cimrman těžko mohl zasadit smrtelný zásah. Kromě toho figurky
naskákané v zákopech ani nemohl vidět. Později to však
omlouval slovy: "Přece si nebudu dávat šach. To bych si vůbec nezahrál." Přestože se
zákopy a zátarasy v šachovém světě neujaly (stejně jako ruční minigranáty
vhazované při útoku na šachovnici), některé z Járových netradičních
postupů se nakonec staly součástí šachových pravidel.
A zde musíme na prvním místě jmenovat "braní mimochodem".
Vzhledem k svéráznému charakteru Cimrmanovy hry se často stávalo, že se mu
uprostřed hry nedostávalo pinčlíků. Aby tento deficit vyrovnal, Cimrman
potajmu odebíral soupeřům figurky. Tu šlohl střelce, tu nepozorovaně stáhl
jezdce a někdy si troufl i na královnu. Samozřejmě občas se stalo, že byl
při manipulaci přistižen a pak se bránil slovy "..to bylo braní mimochodem".
Šachistům to zpočátku lezlo na nervy, ale s léty si metoda získávala respekt
a byla nakonec včleněna (za přísně určených podmínek) do šachových pravidel.
Jistá Cimrmanova horlivá ctitelka dokonce tvrdila, že i ji si Cimrman chtěl
"vzít mimochodem". Tuto zprávu však pokládáme za přehnanou. Další Cimrmanovou novinkou byla
rošáda. Dr. Fiedler z Vídně se sice domnívá, že rošáda byla výsledkem Cimrmanova "kroku stranou", pravda je
však trochu jiná. Rošáda nebyla krokem stranou, ale krokem na stranu. Cimrman se
totiž správně dovtípil, že i v průběhu bitvy může na Jeho Veličenstvo
přijít nějaká ta tělesná potřeba a jelikož na šachovnici nejsou žádné buky ani duby,
za které by bylo možno si odskočit, je nutno si odskočit "za věž",
která
je za tímto účelem vtipně přemístěna. Tomu odpovídá i vžitá terminologie -
malá rošáda (odskok na malou stranu) a velká rošáda (odskok na velkou).
V oblasti strategie se zase Cimrman proslavil zavedením tzv. "oběti".
Za nepříznivé situace na šachovnici (ve které byl Mistr prakticky pořád)
mu kolikrát nezbylo, než domáhat se pomoci "shůry" a obětovat nějakou tu
figuru. Cimrman tak zpravidla činil sekáčkem na maso, kterým svým jezdcům
a střelcům v kritických fázích boje bez milosti stínal hlavy. Zda mu to
pomohlo nevíme. V každém případě se však "oběť" stala součástí
arzenálu všech slavných šachistů, z nichž někteří se neštítili ani oběti
dámy, na
kterou by gentleman Cimrman sekáčkem nikdy nesáhl (s možnou výjimkou výše
uvedené ctitelky). Cimrman sám propracoval techniku oběti k naprosté
dokonalosti, jak se můžeme přesvědčit v jeho půvabné brožurce "Šlachy snadno
a rychle". Pokud se snad čtenář z názvu domnívá, že Jára se zde zabývá
převážně technikou obětování koně, tady je na závěr malý citát z díla:
"Za žádných okolností neobětujeme krále. To by se nám později mohlo
vymstít".
Zcela bezedná je studnice Cimrmanových zahájení. Namátkou jmenujme
1. e2-e5 (tzv. "zuřivý pěšec") někdy až e7 a srážka s černým
pěšcem
1. Jb1-b3 ("tvrdohlavý kůň")
anebo
1. Sc1-c1 (tzv. "váhavý střelec"). Ještě daleko propracovanější
měl Cimrman zahájení v pozici černého. Dovedně uměl čelit zejména tahu 1. e4, na
který nejčastěji odpovídal
1. ... c5
2. Jf3 g6
3. c3 Krk
ano, okamžitě po zahrání třetího tahu bílým skáče Mistr soupeři po krku.
Této technice se Cimrman naučil na Sicílii, kde pro místní mafii úspěšně
vyvinul neprůstřelné figurky. Odtud pravděpodobně název "Sicilská obrana".
Později Cimrman doporučoval i jiné (méně drsné) prostředky za účelem snížení
protihráčovy koncentrace (foukání tabákového dýmu do obličeje, hlasité
zpochybňováni směru soupeřova útoku a nebo v Čechách tolik populární
kopnutí do holeně).
Rád však používal i "Francouzskou hru", tj.
1. e4 e6
2. d4 (d5 Jc6) ...
Čtete správně, ve druhém tahu použil Cimrman svůj nejnovější hit -
"tah obouruč", tj. táhnutí dvěma figurkami současně. Všimněte si
prosím, že druhým tahem také černý nenápadně přebírá iniciativu.
A koneckonců příkladem Cimrmanova mistrného zvládnutí tahu 1. e4 je i partie
s Laskerem, citovaná kolegou Lukáškem (pozn. redakce - v partii Lasker-Cimrman
byla použita tzv. Cimrmanova obrana 1.e4 f6! 2.d4 Kf7! 3.Sc4+ e6 4.d5 Df8!! -
další průběh partie není znám). Bohužel zcela naopak tomu bylo
pokud soupeř zahrál 1. d4, jak vyplývá z následující partie sehrané roku 1911
v Tanvaldu: (Dámský gambit)
KODYTEK (bílý) - CIMRMAN (černý)
1. d4 a černý vzdal.
Co říci závěrem? Snad jen tolik, že Cimrman zůstal i na šachovnici vlastencem.
Nejlépe o tom vypovídá postřeh ze slavného utkání C/C (tedy Capablanca vs.
Cimrman). Když kubánský velmistr zatlačil Mistra do defenzivy a po několika
ostrých tazích ohlásil "Check!", Cimrman nezaváhal ani vteřinu:
"CZECH!!"
Jan Řeháček
(převzato z diskusní konference věnované Járovi Cimramanovi)
|